Follow me on Facebook Follow me on Twitter

Thursday, February 24, 2011

kenapa jari manis pilihan cincin?

jom kwn2 ku kita tmbh knowledge.. aku pon selalu tertanya2 gak knp biler org tunang ke kawin ke mesti sarung cincin kat jari manis.. knp kan? sbb name nyer tu "jari manis" so tu psl ke cincin tu nmpk manis taruk kat situ ek? aku pon x ler pakai cincin.. tp sje suka2 nak tau.. Jom kiter terjah! hehe..



Korg ikut jer langkah2 ni wahai kgkwn ku.. ekeke.., Tuhan benar2 membuat keajaiban.. hehe..



1. Pertama, tunjukkan telapak tangan anda, jari tengah ditekuk (ala mcm di lipat tu) ke dalam


(lihat gambar kt bwh ek)

[+/-] show/hide this post


2. Kemudian, 4 jari yang lain pertemukan ujungnya.
3. Cubalah membuka ibu jari anda, ibu jari menwakili orang tua, ibu jari boleh dibuka kerana semua manusia mengalami sakit dan mati. Dengan demikian orang tua kita akan meninggalkan kita suatu hari nanti.


4. Tutup kembali ibu jari anda, kemudian buka jari telunjuk anda, jari telunjuk mewakili kakak dan adik anda, mereka memiliki keluarga sendiri, sehingga mereka juga akan meninggalkan kita.


5. sekarang tutup kembali jari telunjuk anda, buka jari kelingking, yang mewakili anak2. cepat atau lambat anak2 juga akan meninggalkan kita.


6. selanjutnya, tutup jari kelingking anda, bukalah jari manis anda tempat dimana kita menaruh cincin perkawinan anda, anda akan heran karena jari tersebut tidak akan bisa dibuka. Karena jari manis mewakili suami dan istri, selama hidup anda dan pasangan anda akan terus melekat satu sama lain. Cinta suami isteri kekal abadi.




p/s= tambahan. :arrow: :arrow: :arrow:

tapi aku raso ..

1. IBU JARI tu..jabatan PENDAFTARAN nyer...sebab ia diperlukan di jabatan pendaftaran...sekarang guna scan lagik.

2. JARI TELUNJUK plak...jabatan PELAJARAN nyer...sebab selalu digunakan oleh guru2 sekolah untuk ngajor.

3. JARI TENGAH/HANTU yang ni jabatan IMIGRESENnyer..jari ni digunakan tak kala nak sungkit baju korang bila dilapangan terbang..mana tahu korang seludup sumtin ke kat pinggang.

4. JARI MANIS...memang tak nafi...jabatan NIKAH KAHWIN...tempat parking cincin tunang, nikah or kahwin.

5. Last sekali..JARI KELINGKING..apa tugas nyer..yg ni jari wakil jabatan KESIHATAN...kerja2 pembersihan..ia lakukan...apa ia lakukan?..Apa lagik...KOREK HIDUNG arrrr...kan kerja pembersihan jugak nama nyer tu...tak kan nak pakai ibu jari...lopong hidung nanti...wakakakaka


just for fun^^

4 lυaнan нaтι:

fatah said...

lgpun xkan nk pki kat jari kelengkeng or ibu jari...mcm buruk jer

ιѕмaιl pυтra aιdιl adнa said...

mana la tahu fatah nk kai kat kaki.haha

napeace™ said...

Eleh letak gak gambar tu.

ιѕмaιl pυтra aιdιl adнa said...

nafis, tensen aku.haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...