Follow me on Facebook Follow me on Twitter

Thursday, February 10, 2011

tak salah menangis



siapa2 pon boleh menangis dan after korang bace mesti korang tak kan segan2 lagi nak menangis. sebab tiap apa yang berlaku ada khasiatnye, ada kebaikan menangis. meh lihat

1. Membantu penglihatan

Air mata membantu penglihatan seseorang, jadi bukan hanya mata itu sendiri. Cairan yang keluar dari mata dapat mencegah dehidrasi pada membran mata yang membuat penglihatan menjadi kabur.


2. Membunuh bakteri

Tak perlu ubat titis mata, cukup air mata yang berfungsi sebagai anti bakteri semulajadi.
Di dalam air mata terkandung cairan yang disebut dengan lisozom yang dapat membunuh sekitar 90-95 peratus bakteri-bakteri yang tertinggal dari keyboard komputer, pegangan tangga, bersin dan tempat-tempat yang mengandung bakteri, hanya dalam 5 minit.

[+/-] show/hide this post


3. Meningkatkan mood

Seseorang yang menangis menurunkan level depresi dengan menangis, mood seseorang akan terangkat kembali.
Air mata yang dihasilkan dari tipe menangis emosi mengandung 24 % protein albumin yang berguna dalam meregulasi sistem metabolisme tubuh dibanding air mata yang dihasilkan dari iritasi mata.


4. Mengeluarkan racun

Seorang ahli biokimia, William Frey telah melakukan beberapa studi tentang air mata dan menemui bahawa air mata yang keluar dari menangis emosional adalah mengandungi racun.
keluarnya air mata yang beracun itu menandakan bahawa ia mengeluarkan racun dari dalam tubuh melalui mata.


5. Mengurangi stress

Bagaimana menangis mengurangi stres?
Air mata mengeluarkan hormon stres yang terdapat dalam tubuh iaitu endorphin leucine-enkaphalin dan prolactin.
Selain menurunkan level stress, air mata juga membantu melawan penyakit-penyakit yang disebabkan oleh stress seperti tekanan darah tinggi.


6. Mengenal erti sosial

Selain baik untuk kesihatan fizik, menangis juga membantu seseorang membangun sebuah komuniti dlm masyarakat.
Biasanya seseorang menangis setelah menceritakan masalahnya dgn teman-temannya atau seseorang , dan hal ini meningkatkan kemampuan berkomunikasi dan juga bersosialisasi.


7. Melegakan perasaan

Semua orang ingin merasa demikian.
Walaupunpun Anda didera berbagai macam masalah dan cubaan, namun setelah menangis biasanya akan muncul perasaan lega.
Setelah menangis, sistem limbik, otak dan jantung akan menjadi lancar, dan hal itu membuat seseorang merasa lebih baik dan lega.
Keluarkanlah masalah di pikiranmu dan menangis, jangan dipendam lama2 perasaan itu.


Jadi, Anda tidak perlu merasa malu menangis sesekali.





p/s= salah ke lelaki menangis ?

14 lυaнan нaтι:

kaizen said...

btol tu...
x salah nk nanges....

gEe said...

lptop sy lmbat, xleh bW. sy nk nangis la.. hehe

kaizen said...

cannot go...

ιѕмaιl pυтra aιdιl adнa said...

kaizen; ape yg cannot go?

gee; samelah kite.huhu

kaizen said...

cannot go sbb nk nanges....

ιѕмaιl pυтra aιdιl adнa said...

lahhh.. whyy ?

eieiassuki said...

wahahaa ..
lps nie eiei akan menangis lebih kerap :D

good info ;]

ιѕмaιl pυтra aιdιl adнa said...

eiei; haha.. kite pon nk ngs slalu gak =P

AesyaZealous said...

mari menangis beramai2..huwaaaaa..

ιѕмaιl pυтra aιdιl adнa said...

aesya; mari TT

ezaty said...

wah. baru tw psl info air mata ni. :))

ιѕмaιl pυтra aιdιl adнa said...

ezaty; :)

NuReLLe said...

yess...sye suka nanes...:PP

ιѕмaιl pυтra aιdιl adнa said...

comelnyeeee=p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...