Follow me on Facebook Follow me on Twitter

Thursday, January 6, 2011

Nota terakhir (expresi cinta1)


sebulan sudah pon berlalu, Alisya tetap tak dapat melupakan hafiz.walaupon hafiz pergi buat selamanya, kasih Alisya hanya untuk hafiz seorang. setiap hari Alisya melawat pusara hafiz, mendoakan supaya hafiz ditempatkan di kalangan orang beriman. Awak... kadang-kadang saya tak boleh terima yang saya sendirian tanpa awak disisi.kenapa awak terlalu cepat pergi, pergi meninggalkan saya. dalam lamunan ,terhenti pabila datang seorang pakcik yang menjaga perkuburan kepada Alisya lalu berkata "sudah la tu nak,usah meratapi mereka yang sudah pergi. banyakkan bersabar, ni semua ketentuan Illahi." Kalau lah pakcik tu tahu betapa sayangnye saya pada awak...

"Awak.. saya sangat rindukan awak.." dalam hati berbisik..

kriiiinnnngggggg* loceng kelas berbunyii.. semua pelajar masuk ke kelas masing selepas tamat waktu rehat. hafiz sebagai ketua pengawas memastikan tiada pelajar yang ponteng kelas selepas makan. sedang hafiz meronda di kawasan pejabat sekolah, hafiz ternampak kereta BMW 5series warna hitam.

[+/-] show/hide this post



"hurm, siapa la orang kaya datang tu??" monolog hafiz sendirian sambil meneruskan tugas yang telah dipertanggungjawabkan.



tiba-tiba* "hey! mata letak kat mana ha??? jalan pandang depan lah! " marah seorang budak perempuan pada hafiz dan terus berlalu pergi dengan sepasang suami isteri ke arah kereta mewah itu.

"ekeleh poyo giler minahhhh ni. kau yang langgar aku dok sebok cakap tepon. huh!" bisik hafiz tidak puas hati. tapi .. comel jugak ye girl tadi. :')

*Sayang..
"Awak tahu tak, time tu lah pertama kali saya suka kat awak. walaupon awak marah saya tapi awak nampak sangat comel." alangkah bagus kalau awak tahu..

Pada esoknya, ketika sesi pembelajaran, masuk seorang pelajar baru. "Okay students, harini kita ada pelajar baru yang bernama Alisha .die akan menjawab SPM bersama2 kita disini" . Eh rupanya, girl semalam tu yang sombonggg.. Mungkin disini tuhan tetapkan pertemuan kita..

Hari terus berlalu tetapi hafiz tetap tak pernah bercakap dengan alisya semenjak kejadian terlanggar haritu. Hafiz lihat alisya selalu, Oh tuhan alisya sangat cute, walaupun hafiz ambik subjek tambahan matapelajaran seni tetapi hafiz tak mampu untuk lukis wajah alisya :)

tak pelah, gamba alisya secara realiti adalah yang terbaik buat hafiz. Pada hujung minggu, hafiz selalu lepak di kedai buku. ntah camana, hafiz ternampak alisya tengah mencari buku, agaknya. hafiz rasa mungkin ini peluang untuk die menyapa alisya. hafiz berasa sangat nervous !!

hafiz cuba untuk approach alisya. "eh hai. saya hafiz. sorry pasal kejadian tempoh hari.tak sempat saya nak mintak maaf tapi awak da pergi."

"Hai hafiz.saya pon nak mintak maaf jugak sebab marah awak time tu,saya tak sengaja. sala saya sebenarnye.sorry ye? " alisya jawab dengan tersenyum.. aduhhh, hanya tuhan saja yang tahu betapa happynye hafiz time tu. hafiz ingat alisya sombong tapi, semua tu salah.. alisya jaoh lebih baik dari apa yang hafiz sangka..

"haha.awak ni kelakar la hafiz.da sebulan kita sekelas tapi baru sekarang baru awak nak tegur saya? hahaha". perli alisya kat hafiz.

hafiz bukan sengaja tak nak tegur alisya, tapi time tu hafiz ingat alisya sombong. takut gak tiba-tiba alisya marah hafiz depan kawan2 hafiz ke. ala... da tak kisah semua tu, yang penting alisya asyik tergelak je dengar hafiz bercakap.



jam da menunjukkan 4petang, alisya cakap dia nak balik rumah dah. Cepatnya dunia ni berputar, rasa cam baru 5minit bercakap walaupon dah hampir 3jam mereka berborak. hafiz memberanikan diri untuk minta no alisya .

"Errrr alisha. hurmm nak no phone awak boleh? maklumlah kite kan sekelas senang nak contact2 pasal kerja sekolah ke. " hafiz cuba memberi alasan sebelum alisya tanya lebih lanjut.

"ye la tu hafiz.haha. nahh cepat salin 01********. okay alisha balik dulu ye. take care!" alisya pergi dengan senyum..bahagia betol hidup ni.hehe

semenjak itu meraka menjadi makin rapat.. setiap malam mereka MSG before tido. kadang-kadang alisya call hafiz :)

Pada suatu hari ,hafiz tak dapat hadir ke kelas. Alisya sangat risau seharian di sekolah. habis je waktu sekolah, alisya terus bergegas ke rumah lalu ambik hanphone dan menghantar message;

alisya: Awk, sy xnmpk awk harini kt kelas. awk tak sehat ke? sy risau. klu awk da bce msg sy ni, reply asap tau.sye tggu (:
hafiz; hai alisya, sorry wak. sye terbngn lmbt harini.hehe. risau gak awk kt sye ye. :)
alisya; mstilah rsau. sy kn kwn awk.
hafiz; thanks awak :) kite jmpe esok kt kelas k.

tetapi esok nya hafiz tetap tak pergi ke sekolah.alisya runsing. kenapa hafiz tak datang ke kelas harini. runsing berbaur mara sebab hafiz berjanji untuk datang ke kelas harini. setibanya ke rumah, alisya terus call hafiz tapi tiada jawapan. alisya cuba hantar msg pada hafiz.
tapi belum sempat alisya hanta msg, hafiz sudah hanta terlebih dahulu.

hafiz; alisya,sorry sye tak angkat call awak tadi. sye solat jap tadi.
alisya; okay xpe. tapi awak tipu sy. awk ckp nak dtg harini ke kls.sy tggu awk tp awk xdtg. :(
hafiz; sye mntk maaf wak! harini pon sye terbngn lmbt lagi.mak xkejutkan sye.hehe. jahat nye sye ni. sorry ye wak, sye xd niat nak tipu awk. :)
alisya; okay .esk pg2 sy kjut awk .jgn silence lak.
hafiz; oh okay alisya! :)




pada esok paginye, alisya call hafiz untuk kejut bangun solat subuh. hampir 5x call tetapi semuanya masuk voice msg. alisya try lagi dan kali ni, ada orang angkat, suara perempuan middle age jawab.

mak hafiz; hello. sape ni?
alisya; hello makcik. sy kwn hafiz, sy call untuk kejut die bangun solat subuh.
mak hafiz; oh alisya. hafiz masuk hospital pukul3 pagi tadi. dia demam panas.
alisya tergamam*
alisya; betul ke makcik? kalau cam tu tak pelah. terima kasih ye.

selesai je waktu sekolah, alisya gegas ke hospital dimana hafiz dimasukkan. Alisya pergi ke wad hafiz dan lihat hafiz sedang tidur dengan lena. alisya nampak mak hafiz di sisi katil. alisya menyapa mak hafiz dan salam.lalu bertanya keadaan hafiz. mak hafiz hanya menunduk lalu berkata "alisya, hafiz ngidap barah paru2, doktor bagitahu keadaan hafiz da kritikal. die cuma ada masa 4bulan lagi untuk hidup."



alisya berasa dunia berhenti berputar untuk seketika. alisya tak mampu berkata apa2, hanya linangan air mata yang mengalir deras. alisya tak sangka selama ni, disebalik gurauan, muka ceria hafiz tersimpan rahsia yang sebenarnya hafiz sakit.. doktor datang dan beritahu pada alisya dan family hafiz, "yang terbaik ialah bagi dorongan pada hafiz dan membuat die gembira supaya die terlupa tentang sakit die."

"tak pe doktor. saya redha jika ini ketentuan tuhan." hafiz jawab. semua terkejut. rupanya hafiz berpura2 tidur ketika doktor berbual dengan family hafiz. alisya lihat hafiz masih mampu tersenyum walaupun .. berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.

selepas seminggu hafiz dibenarkan keluar dari hospital. dan hafiz mulakan persekolahan seperti biasa. setiap hari alisya perhatikan tingkah laku hafiz andaikata hafiz menunjukkan tanda2 pengsan. dan setiap kali alisya lihat hafiz, air mata alisya akan berlinang. "ya allah kuatkan hafiz." bisik alisya.

cuti pertengahan tahun pon bermula.pada suatu hari hafiz call alisya..



hafiz; hello alisya. jom kua jalan2. saya boring duduk rumah.
alisya; tapi hafiz kan xsehat, kene rehat kat rumah
hafiz; ala...saya boring yang amat ni. jom ye temankan saya. saya jumpe awak di bukit belakang sekolah kite tau.
alisya; eh awak..
hafiz; saya tggu awak kat sana .hehe bye!

mereka pon bertemu di bukit seperti yang dijanjikan. alisya nampak muka hafiz ceria sahaja.jarang sungguh alisya lihat hafiz bersedih. mereka duduk bersama di situ.

"alisya, tengok tuu. awan tu cantik lah bentuk daun!!" hafiz berkata sambil menunjuk ke langit.
alisya cuba mencari awan seperti yang diperkatakan hafiz tapi tak jumpa.
"tu ha wak. cuba tengok betol2." hafiz terangkan lagi.
alisya cuba lihat betul2 tapi tetap tak nampak. "haah. cantik kan awan tu hafiz. ada ape ni?mesti nak ngorat saya ni." alisya bergurau dengan hafiz dan nampak hafiz ketawa. tiba-tiba alisya nampak hafiz sedang baca sesuatu di belakang. alisya tanya apa yang dibaca hafiz tapi hafiz cuma menjawab tak ada pape.



hafiz berkata" eh wak, jom kite pergi kat taman permainan kat bawah tu lak. da lama saya tak main buaian.haha"
alisya tak berkata apa,alisya cuma pelik dengan perangai hafiz .alsiya ikot hafiz ke taman permainan di bawah bukit tersebut. di taman permainan, alisya lihat hafiz sangat ceria.mereka bermain buaian bersama,jongkang-jongket.

sedang bermain, alisya sekali lagi ternampak hafiz baca sesuatu secara menyorok seolah2 sembunyi sesuatu dari alisya.tapi hafiz tetap tak nak bagitahu alisya.

hafiz mengajak " alisya, saya haus. jom makan ABC kat depan tuh. nyum3! cepat la alisya..haha."
alisya cuba mengejar hafiz. semasa mereka makan abc,tiba-tiba hafiz terbatuk. dan terus batuk berkali2. melihatkan keadaan hafiz, alisya risau dan terus berdiri belakang hafiz dan urut belakang hafiz. alisya mengajak hafiz pergi ke hospital tetapi hafiz taknak. hafiz cuba meyakinkan yang sebenarnya die sehat je.

alisya bertanya "awak da makan ubat awak belum before keluar ni??"
hafiz cuma diam...
"awak makan ubat belum? kalau belum jom kita balik now." alisya tegas.
"alisya, saya dah stop ambik ubat 2bulan" hafiz bagitahu. alisya terkejut dan tanya kenapa.
"kos ubatan saya tinggi alisya, saya tak nak bebankan family saya.lagipon saya tahu saya tak leh hidup lama.buat apa saya makan ubat" hafiz terangkan dengan sayu.
alisya dengar lalu menitis air mata "sudah hafiz, jom pergi ke hospital. saya boleh tanggung kos rawatan awak.papa mama saya tahu tentang awak.jom pegi hosptal now!"

hafiz tetap taknak pergi ke hospital. tiba2 tak sempat ABC dihabiskan, hafiz ngajak alisya pergi ke kedai buku.



dihadapan kedai buku, hafiz bertanya "awak ingat lagi ni tempat apa?" alisya pelik dan geleng kepala. tiba-tiba hafiz batuk kuat dan kali ni batuknya keluarkan darah.
alisya menjadi panik dan cepat2 tangkap hafiz dari terjatuh atas jalan. alisya menangis dan menjerit tolong pada orang ramai.

"awak jgn nangis alisya. dah tak sempat saya untuk ke hospital. saya cuma nak ucap terima kasih sebab sudi meluangkan masa saya dengan saya.sentiasa berada disisi saya tak kira masa. terima kasih alisya." hafiz cuba bersuara.

"sudah hafiz, cukup. jom ke hosital now!" alisya memujuk hafiz.

"sebelum saya pergi , saya nak bagitahu saya sayangkan awak sangat alisya.. terima kasih untuk segalanya." kata2 terakhir hafiz sebelum melafaskan 2kalimah shahadah.

"HAFIZ!!!!!!!!!" alisya menjerit sambil memeluk erat hafiz...


selepas result SPM keluar. alisya bersyukur kerana die berjaya mendapat straight As. "semua untuk awk hafiz" bisik alisya dalam hati.. alisya termenung tepi tingkap sambil memegang sehelai kertas kecil yang bertulis

1.jumpa di bukit [x]
2.bermain taman permainan [x]
3.makan abc [x]
4.pergi ke kedai buku [x]
5.mati di dalam dakapan orang tersayang [ ]
p/x= dimana kite bermula, disitu kita berpisah


terima kasih hafiz untuk segalanya.. Alisya takkan lupakan hafiz.. saya sayang awak hafiz .





*tiada kaitan antara hidup atau pun mati.cuma rekaan semata2.



10 lυaнan нaтι:

sukma atiqah said...

eih! pe ni wat cte sdeyh2 ni mael.. adoii..
T_T

farzana ariffin said...

:'(((((((( *touched

ιѕмaιl pυтra aιdιl adнa said...

wan mejuez; da mati tak sempat nak tanda :(

sukma; saje sukma. aku tengah boring2 mood jiwang =[

farzana; jaga org yg tersyg btol2 okay :)

♥ cnf ♥ said...

sedih =(
jgn lepaskan org yg sayangkn kite~ once kite khilangan org tu~ kte susa nk crik pgantinye lagi~

ιѕмaιl pυтra aιdιl adнa said...

betol2. hargai sebaiknya :)

adii said...

p*** tiang!!!
panjang giler!!!

ιѕмaιl pυтra aιdιl adнa said...

hahaaa:)))))

rinn kechiik said...

adui sedih siot seb bek xmeleleh air mata sob sob sob

Eiein Damanhuri said...

<3<3

ιѕмaιl pυтra aιdιl adнa said...

erinn; saya mnulis pon sedeh gak:(

eiei; :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...